KOLEJNE OFIARY OSZUSTÓW STRACIŁY PIENIĄDZE!
Do Komendy Powiatowej Policji w Gołdapi zgłosiły się kolejne dwie osoby, który poinformowały, że zostały oszukane. Ofiary łącznie straciły 33 000 zł. Wszystko zaczęło od telefonu z parabanku oraz sprzedaży ubranek dziecięcych, a skończyło się na utracie oszczędności...
30 tysięcy złotych straciła 42-letnia mieszkanka powiatu gołdapskigo. Z kobietą skontaktował się rzekomy pracownik banku, który poinformował pokrzywdzoną o zagrożonych oszczędnościach. Przekonał ją, że na jej konto bankowe ktoś próbuje się włamać. Dodatkowo wiarogodność połączenia podnosił fakt, iż na telefonie kobiety pojawiła się nazwa banku, w którym miała założony rachunek.
Podczas konwersacji "pracownik banku" natychmiast zaproponował pomoc. Przekazał, że jedyną możliwością ocalenia pieniędzy jest przelanie ich na inne "bezpieczne" konto. Zmanipulowana pokrzywdzona, w obawie przed utratą swoich oszczędności, wykonywała wszystkie polecenia oszusta. Była przekonana, że musi działać TU I TERAZ. Po jakimś czasie kobieta zorientowała się, że z jej konta zniknęło 30 tysięcy złotych.
Tego samego dnia do gołdapskiej komendy zgłosił się oszukany 29-latek. Mężczyzna na portalu ogłoszeniowym wystawił na sprzedaż odzież dziecięcą. Po pewnym czasie na komunikatorze napisała do niego osoba zainteresowana zakupem. Aby sfinalizować transakcję, przesłała mu link. Mężczyzna kliknął w niego i wypełnił swoimi danymi. Chwilę później na jego koncie doszło do przelewów, w efekcie czego stracił blisko 3 tysięce złotych.
Teraz Komenda Powiatowa Policji w Gołdapi prowadzi w tych sprawach dochodzenie i po raz kolejny APELUJE:uważajmy na oszustów w sieci!
Policjanci radzą, jak bezpiecznie sprzedawać na portalach ogłoszeniowych. Aby nie stać się łatwym celem dla cyberprzestępców, gdy sprzedajesz towar:
• dokładnie zapoznaj się z regulaminem (komunikatami i ostrzeżeniami) serwisu ogłoszeniowego, na którym wystawiasz swoje rzeczy na sprzedaż;
• zawsze zwracaj uwagę na otrzymywane wiadomości - czy są napisane poprawną polszczyzną i nie zawierają literówek i błędów;
• negocjacje prowadź w ramach serwisu i nie zgadzaj się na przeniesienie rozmowy na email, telefon czy zewnętrzny komunikator internetowy;
• nie klikaj w żadne linki, które otrzymasz w wiadomościach poza serwisem (np. szczególnie przesyłane za pomocą komunikatorów czy SMS) od osób zainteresowanych kupnem;
• sprawdzaj dokładnie adresy stron, do których zostajesz przekierowany, ponieważ ważny jest każdy znak! – oszuści często w adresie fałszywych witryn zastępują kropki myślnikami lub literę „o” cyfrą zero);
• nie udostępniaj kupującemu kodów BLIK ani nie zatwierdzaj odruchowo transakcji – zawsze dokładnie czytaj smsy i powiadomienia z banku dotyczące potwierdzenia przelewów z wychodzących Twojego konta, jak i operacji z wykorzystaniem kodów BLIK,
• nie ulegaj presji i nie zgadzaj się na żadne opcje proponowane przez kupującego, jeśli nie jesteś absolutnie pewny, jak to działa;
• towar wysyłaj, gdy pieniądze wpłyną już na Twoje konto; nie sugeruj się przesłanym przez kupującego dowodem zapłaty (w tym również potwierdzeniem przelewu bankowego), ponieważ może być sfałszowany.
W przypadku, gdy dojdzie do oszustwa lub jego usiłowania, powiadom o tym Policję.