KOLEJNE OFIARY OSZUSTÓW STRACIŁY PIENIĄDZE!
Oszuści wykorzystują zaufanie społeczne, podszywając się pod banki, policję, a nawet znajomych z portali społecznościowych. Celem jest wyłudzenie kodów BLIK, danych do logowania do bankowości elektronicznej lub instalacji złośliwego oprogramowania. Apelujemy – nigdy nie udostępniaj danych przez telefon ani kodów BLIK – to może być OSZUSTWO! Do gołdapskiej komendy zgłosiły się kolejne osoby, które zostały oszukane. Ofiary łącznie straciły blisko 4 tysiące złotych.
Zanim podasz kod, przeczytaj!
W ostatnich miesiącach w całym kraju odnotowano przypadki oszustw z wykorzystaniem kodów BLIK oraz sztucznej inteligencji (AI), które doprowadziły do utraty znacznych kwot pieniędzy przez obywateli. Przestępcy działają coraz sprytniej podszywają się m.in. pod członków rodziny, znajomych, pracowników banków, a nawet funkcjonariuszy Policji, wykorzystując technologię i emocje, by wzbudzić zaufanie i nakłonić do wykonania przelewu lub podania kodu BLIK.
Co więcej, sztuczna inteligencja umożliwia dziś tworzenie realistycznych imitacji głosu (tzw. deepfake), przez co rozmowa z „córką”, „wnukiem” czy „pracownikiem banku” może być całkowicie realna. Policja zwraca szczególną uwagę na ten problem, ponieważ liczba zgłoszeń tego typu przestępstw stale rośnie, a metody działania oszustów są coraz trudniejsze do rozpoznania.
Jak działają oszuści?
Najczęściej kontaktują się przez komunikatory, media społecznościowe lub telefon. Podszywając się pod znajomą osobę, proszą o szybki przelew BLIK, tłumacząc się nagłą sytuacją. Często wywierają na swoim rozmówcy działanie presją czasu, tzw. działaniem tu i teraz! Coraz częściej wykorzystują też sztuczną inteligencję do tworzenia fałszywych nagrań głosowych lub wideo, które trudno odróżnić od autentycznych. W innym wariancie podszywają się pod pracowników banku, informując o rzekomych problemach z kontem i nakłaniają do wykonania transakcji lub przekazania danych logowania.
Kolejne ofiary oszustów straciły pieniądze...
W tym tygodniu policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Gołdapi otrzymali trzy zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych. Dwa z nich dotyczyły oszustwa metodą "na BLIKA". W obu przypadkach, oszuści podszywając się za osoby znajome, za pośrednictwem komunikatora internetowego, skontaktowali się z pokrzywdzonymi. Fałszywi "znajomi" prosili o pomoc finansową, obiecując szybki zwrot gotówki. Pokrzywdzeni nie odmówili pomocy wierząc, że pomagają finansowo znajomym. Nie dokonując weryfikacji prośby, udzielili wsparcia finansowego poprzez przesłanie kodu BLIK. Tym sposobem, 23-latek stracił 2400 złotych, a 23-latka straciła blisko 1000 złotych.
Kolejny z pokrzywdzonych, 51-letni mężczyzna, został oszukany podczas zakupów za pośrednictwem transakcji internetowej. Pokrzywdzony znalazł atrakcyjne ogłoszenie sklepu internetowego, w którym można było zamówić komputer diagnostyczny za blisko 500 złotych. Zainteresowany ofertą został przekierowany na stronę tego sklepu internetowego gdzie wypełnił formularz i zamówił sprzęt. Mężczyzna odebrał zamówioną paczkę, lecz po jej rozpakowaniu okazało się, że zamiast komputera w środku znajduje się przedmiot o dużo niższej wartości. Oszukany 51-latek próbował nawiązać kontakt w sprawie reklamacji, ale po fakcie zorientował się, że na portalu nie są zamieszczone dane kontaktowe sprzedawcy, a pod danym adresem nie ma żadnego sklepu.
Teraz policjanci w tych sprawach prowadzą postępowania.
Ponownie apelujemy do Państwa o ostrożność podczas zakupów w sieci! Pamiętajmy, że mocno zaniżona cena towaru, często dużo mniejsza od wartości rynkowej jest sygnałem, że sprzedający może okazać się oszustem. Do tego brak szczegółowych danych kontaktowych sprzedawcy, negatywne opinie, albo krótki czas funkcjonowania konta, powinno zastanowić choćby na chwilę, aby nie paść i nie stać się ofiarą internetowego oszusta.
Jeżeli zostałeś oszukany:
Natychmiast skontaktuj się z bankiem, aby zablokować transakcję lub dostęp do konta. Zgłoś sprawę na Policję. Warto również zabezpieczyć zrzuty ekranu i wiadomości, które mogą pomóc w ustaleniu sprawców.
Pamiętaj:
Każdy może stać się celem cyberprzestępców. Zachowanie czujności, weryfikowanie kontaktów i ostrożne korzystanie z nowych technologii to najskuteczniejszy sposób ochrony przed oszustami wykorzystującymi BLIK i sztuczną inteligencję. Policja, ani żaden urzędnik nigdy nie prosi o przekazanie kodu BLIK, danych do logowania czy instalowanie dodatkowych aplikacji.
Zachowaj czujność - jedna chwila nieuwagi może kosztować utratę oszczędności.