Kampania społeczna pn. „Seniorze, nie daj się oszukać!”
Osoby starsze często padają ofiarami przestępstw i nieuczciwych handlowców. By chronić ich przed oszustami uruchomiono kampanię pn. „Seniorze nie daj się oszukać”. Na mocy specjalnego porozumienia Policja, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego będą uświadamiać seniorów co robić, by nie paść łupem naciągaczy.
W zeszłym roku w Polsce popełniono ponad 40 tysięcy przestępstw na szkodę osób starszych (65+). Były to przede wszystkim: kradzieże cudzej rzeczy, kradzieże z włamaniem oraz oszustwa. Wśród metod działania sprawców oszustw jednym z najbardziej znanych jest oszustwo na tzw. „wnuczka” lub „policjanta”. Jednak w ostatnim czasie coraz częściej mówi się także o nadużyciach przy zawieraniu różnego rodzaju umów. Mogą to być umowy podpisywane na pokazach dedykowanych głównie seniorom, ale również umowy na dostarczanie mediów czy usług telefonicznych, które bywają zawierane w mieszkaniach. Niestety okazuje się, że oferujący takie usługi są oszustami. Wykorzystują starsze osoby doprowadzając je do podpisania niekorzystnych umów. Takie działania mogą wypełniać znamiona przestępstwa.
Dlatego tak ważne jest budowanie świadomości w tym zakresie. Kampania tworzona wspólnie przez instytucje mające na co dzień kontakt osobami starszymi ma w tym pomóc. Na jej potrzeby zostało przygotowanych przez UOKiK 350 tysięcy sztuk bezpłatnych informatorów oraz 3 tysiące plakatów. Materiały te będą dystrybuowane podczas spotkań przedstawicieli wymienionych instytucji z seniorami oraz dostępne w siedzibach ZUS i KRUS, czyli miejscach często odwiedzanych przez seniorów.
(KGP/ab)